Mic ABC de vitamine

Share Button

vitamineAvem nevoie de vitaminele A, B, C, PP, etc. Dar care este rolul fiecarei vitamine? Carentele acestora pot provoca diferite probleme? Care sun aporturile recomandate? Iata o prezentare generala a vitaminelor si a proprietatilor acestora.

Vitaminele sunt substante organice necesare in cantitati foarte mici, in corp. Cu exceptia vitaminei D, vitaminele nu pot fi sintetizati de corpul nostru si trebuie sa fie prezente in produsele alimentare. Aportul de vitamine inadecvat provoca pe termen lung diferite tulburari biologice mai mult sau mai putin grave. Dar stati linistite ca alimentatia noastra, de obicei, ne va acoperi toate nevoile de vitamine. In tarile industrializate, cazurle de deficit sever sunt rare.

Vitamina A ( sau retinol )

Vitamina A se gaseste numai in alimente de origine animala, in special in ficat. Cu toate acestea, exista si anumite legume care contin provitamina A (caroten), adica substante pe care organismul le poate transforma in vitamina A. Este esentiala pentru vedere si crestera bronhiilor, intestinelor sau a pielii. Vitamina A este, de asemenea una dintre vitaminele, implicate in cresterea oaselor, in sinteza anumitor hormoni, cum ar fi progesteronul si in mecanisme ale sistemului imunitar.

Doza zilnica recomandata de vitamina A variaza in functie de varsta. Lipsa ei cauzeaza probleme de vedere si lezarea ochilor, care pot duce la orbire. Aceasta boala, xeroftalmie, afecteaza mai mult sau mai putin multi copii din tarile in curs de dezvoltare. Numeroase cercetari, de multe ori contradictorii, sunt in curs de desfasurare cu privire la rolul vitaminei A in prevenirea cancerului, in special cel bronhopulmonar.

Alimentele bogate in vitamina A (valori pentru 100 g )

Ulei de peste(cod): 30 000 µg

Ficat fiert de miel: 23 500 µg

Unt: 708 µg

Ficat gras: 950 µg

Pate din ficat de porc: 600 µg

Galbenus de ou: 570 µg

Conserve de ton: 370 µg

Caviar: 560 µg

Doze zilnice de vitamina A recomandate:

Nou-nascuti 350 µg
Copii de la 1 la 3 ani 400 µg
Copii de la 4 la 6 ani 450 µg
Copii de la 7 la 9 ani 500 µg
Copii de la 10 la 12 ani 550 µg
Adolescenti de la 13 la 15 ani 700 µg
Adolescente de la 13 la 15 ani 600 µg
Adolescenti de la 15 la 19 ani 800 µg
Adolescente de la 15 la 19 ani 600 µg
Barbati adulti 800 µg
Femei adulte 600 µg
Persoane mai in varsta de 75 de ani 700 µg (barbati) 600 µg (femei)
Femei insarcinate 700 µg
Femei care alapteaza 950 µg

Vitamina B1 sau tiamina

Vitamina B1 intervine in degradarea zaharurilor si, prin urmare, in utilizarea rezervelor de energie din organism. Deficitul sever de vitamina B1 provoaca boala beri-beri intalnita in tarile in curs de dezvoltare. In Romania, deficitul de vitamina B1 poate duce la polinevrita, o boala care poate fi agravata de alcoolism. Cerealele integrale, leguminoasele, carnea de porc si ouale sunt bogate in vitamina B1.

Alimente bogate in vitamina B1 (pentru 100 g)

Drojdie alimentara: 10 mg

Germeni de grau: 2 mg

Friptura din carne de porc, carne slaba: 0,85 mg

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *